Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1314 av 1692

UR: Skolministeriet - Måste killar halka efter i skolan?

2014-10-01
Att tjejer i genomsnitt får bättre betyg än killar konstateras nästan pliktskyldigt varje höst när skolresultaten analyseras. Skillnaderna har funnits länge och syns globalt. Vi ställer frågan om varför det ser ut så här? Och vad kan man göra åt det? Vi besöker en skola där betygsskillnaderna mellan killar och tjejer började jämna ut sig…
Forskning och utveckling kategorier

Internationellt: ADHD can hamper school performance as early as 2nd grade, study says

2014-10-01
Students with attention-deficit/hyperactivity disorder often begin struggling academically and socially by second grade, according to an Australian study. In a sample of nearly 400 children ages 6 to 8, researchers found that 33% of those with ADHD scored below average in reading, compared with 6% of their peers without ADHD, and 46% were below average…

Internationellt: Erfaringer fra specialpædagogik bør inddrages i hele folkeskolen

2014-09-30
Hvad er årsagen, når såkaldte diagnoseelever og elever med sociale vanskeligheder elever omtaler sig selv eller andre med et påfaldende voksent ordvalg og med voksnes definitioner. Og hvad betyder det, at lærere indbyrdes eller i forhold til lærerstuderende uden refleksion forsimpler problemer eller definitioner, og som sommetider ligefrem udtrykker fordomme over for enkelte elever?

Doktoranderna ger handledarna prestige

2014-09-30
Omkring 500 studenter söker varje år till det avlönade doktorandprogrammet på Statsvetenskapliga institutionen vid Stanford University. Fyrtiotalet anställda på fakulteten handleder cirka 15 nya doktorander varje år. Studenterna som antas får betalt i fem år och två somrar.