Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1310 av 1692

Nu går startskottet för Läslyftet

2014-10-09
Ökad läsförståelse och bättre skrivförmåga är syftet med den stora satsning på elevers läsande och skrivande som nyligen dragit igång. Ett 30-tal skolor deltar i en försöksomgång av Läslyftet.

Det godkända fusket i skolan

2014-10-08
Syftet med Lars Fonsecas avhandling är att öka förståelsen av hur lärande i relationen mellan individ och samhälle kan gå till i dagens skola och hur fenomenet skolfusk kan förstås i förhållande till villkoren för den tillvaro som gymnasieelever och lärare delar i skolan.

Många yrkeslärare är obehöriga

2014-10-08
Totalt är 35 procent av lärarna obehöriga enligt en enkätstudie som Skolverket genomfört. Samtidigt visar studien att det finns ett stort rekryteringsbehov av fler yrkeslärare.

Nationella prov skapar onödiga problem

2014-10-08
– Krångla inte till det i onödan. Det säger Örebroforskaren Eric Borgström om svenskämnets nationella prov i skrivande. Hans forskning visar att gymnasieskolans prov bygger på flera olika idéer om vad skrivande är, och att dessa idéer lätt hamnar i konflikt med varandra.

Utveckling av samarbete mellan akademi och skola

2014-10-08
– Jag hoppas att min avhandling ska vara till nytta för det fortsatta arbetet med samverkan mellan lärosäten och skola, säger Lena Öijen, om sin doktorsavhandling "Samverkan lärosäte – skola. En studie av Regionalt utvecklingscentrum som samarbetspart."