Ökad läsförståelse och bättre skrivförmåga är syftet med den stora satsning på elevers läsande och skrivande som nyligen dragit igång. Ett 30-tal skolor deltar i en försöksomgång av Läslyftet.
Syftet med Lars Fonsecas avhandling är att öka förståelsen av hur lärande i relationen mellan individ och samhälle kan gå till i dagens skola och hur fenomenet skolfusk kan förstås i förhållande till villkoren för den tillvaro som gymnasieelever och lärare delar i skolan.
Totalt är 35 procent av lärarna obehöriga enligt en enkätstudie som Skolverket genomfört. Samtidigt visar studien att det finns ett stort rekryteringsbehov av fler yrkeslärare.
– Krångla inte till det i onödan. Det säger Örebroforskaren Eric Borgström om svenskämnets nationella prov i skrivande. Hans forskning visar att gymnasieskolans prov bygger på flera olika idéer om vad skrivande är, och att dessa idéer lätt hamnar i konflikt med varandra.
Med bara två lektioner extra fysisk aktivitet i veckan kan skolresultat förbättras. Det visar en studie med omkring 2000 femteklassare som genomförts av forskare vid Sahlgrenska akademin.
– Jag hoppas att min avhandling ska vara till nytta för det fortsatta arbetet med samverkan mellan lärosäten och skola, säger Lena Öijen, om sin doktorsavhandling "Samverkan lärosäte – skola. En studie av Regionalt utvecklingscentrum som samarbetspart."
A U.K. study of more than 13,000 identical and nonidentical twins showed that genetic factors had a greater effect on English, math and science test scores than on health, behavior and personality.