Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1304 av 1693

Internationellt: Robotics enters K-12 classrooms

2014-10-16
As robotics gains steam in K-12 classrooms with the popularity of computer programming, this article suggests six resources to help teachers introduce such concepts in the classroom. Among them are Lego Robotics from Texas Tech University, which allows teachers to create their own Lego Robotics programs.

Internationellt: Making sense of makerspaces

2014-10-16
Makerspaces are helping the schools profiled in this article enrich learning with hands-on lessons. One school has adopted the makerspace philosophy across disciplines instead of creating a separate space for the model. In other schools, students have used 3D-printing technology for extended learning in history and other subjects.

Eleverna har rätt att klara vardagsmatten

2014-10-16
Matte är en mänsklig rättighet. Det säger läraren, specialpedagogen och doktoranden Ann-Louise Ljungblad. Men många elever i matematiksvårigheter får inte rätt hjälp, visar hennes erfarenhet.Elever i behov av särskilt didaktiskt stöd i matematik har länge varit en förbisedd grupp i svenska skolan, anser Ann-Louise Ljungblad.

Kritisk granskning av förskolan

2014-10-16
Jag delar till fullo författarens inställning att förskolan är alldeles för viktig som institution för att inte granskas kritiskt. Att sådan granskning görs av någon som Ulla Waldenström, barnmorska, beteendevetare och professor utanför förskolans verksamhetsområde, gör det till än mer intressant läsning.  

Lyfter viktiga frågor om undervisningen

2014-10-15
I den femte delen av serien Matematikdidaktiska texter vill för­fattaren Margareta Enoksson dela med sig av lärares erfarenheter av lesson och learning study och hur arbetssättet förändrat deras sätt att se på undervisning och elevers lärande.