En studie visar att åtskillig undervisningstid går åt till datakrångel. I två Skånekommuner har 291 lärare, från förskoleklass upp till gymnasieskolan svarat på frågor om teknikanvändning i arbetet de tre senaste dagarna. Frågorna har rört allt ifrån telefoner till digitala skrivtavlor.
I sin avhandling "Project work and critical thinking" belyser Anders Eklöf, universitetslektor vid Högskolan Kristianstad, elevernas arbetsprocesser i projektarbeten och andra självständiga arbeten.
Är du lärare i biologi? Vill du använda digitala verktyg och lärresurser i din undervisning? Här ger läraren Helena Kvarnsell ett exempel på hur hon har arbetat med IKT inom arbetsområdet Hälsa i biologi. Exemplet är från årskurs 8 men går att överföra till andra arbetsområden och åldersgrupper.
I dagarna startade den andra testperioden i projektet FörskoleVis där förskolebarn letar efter strömtjuvar i förskolan. Till sin hjälp har de och förskolepedagogerna ett handledningsmaterial och ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta vilka apparater som använder mest el.
Elever och personal hade använt tecken och bilder som stöd för sin kommunikation länge, men utanför klassrummet hade inte eleverna samma möjligheter. Då startade grundsärskolan i Tjörns kommun projektet kommunikation och delaktighet.
Varberg kommun satsade på aktionsforskning som ett sätt att utveckla arbetet på kommunens förskolor och att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet. En lärdom var att kontinuerligt och samtidigt arbeta med och planera för tre aspekter av utveckling; förbättringsarbetet i den egna praktiken, professionellt lärande samt styrning och ledning av verksamheten.
Norsk skola nådde ett slags bottennivå i en internationell jämförelse 2006. Sedan dess har kurvan gått brant uppåt. Kan vi lära av det norska exemplet? Internationella elituniversitet öppnas för alla, oavsett ekonomiska resurser (webb-tv).
Konferensen ISTE handlar om hur teknik kan användas i skolan. Dan Frendin är naturkunskapslärare på Stagneliusskolan i Kalmar, och i somras deltog han för tredje gången.
Att skapa en klassrumsblogg är inte svårt. Det finns många sajter där det är helt gratis, och den som använder svenska Webbstjärnan kan till och med vinna pengar.
Lärande är personligt och oberäkneligt. Om det inte kontinuerligt finns extra resurser för dem som behöver, är det mycket svårt att få alla elever med på samma tåg. Min hypotes är att de ökande skillnaderna är svårare att undvika om lärandet organiseras linjärt, skriver Ola Helenius, lektor i matematik vid Örebro universitet.