Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1302 av 1693

Teknikstrul stjäl lärarnas arbetstid

2014-10-17
En studie visar att åtskillig undervisningstid går åt till datakrångel. I två Skånekommuner har 291 lärare, från förskoleklass upp till gymnasieskolan svarat på frågor om teknikanvändning i arbetet de tre senaste dagarna. Frågorna har rört allt ifrån telefoner till digitala skrivtavlor.

Undervisa biologi med digitala verktyg

2014-10-17
Är du lärare i biologi? Vill du använda digitala verktyg och lärresurser i din undervisning? Här ger läraren Helena Kvarnsell ett exempel på hur hon har arbetat med IKT inom arbetsområdet Hälsa i biologi. Exemplet är från årskurs 8 men går att överföra till andra arbetsområden och åldersgrupper.

Förskolebarn fångar strömtjuvar

2014-10-17
I dagarna startade den andra testperioden i projektet FörskoleVis där förskolebarn letar efter strömtjuvar i förskolan. Till sin hjälp har de och förskolepedagogerna ett handledningsmaterial och ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta vilka apparater som använder mest el.

Aktionsforskning förbättrar systematiskt kvalitetsarbete

2014-10-17
Varberg kommun satsade på aktionsforskning som ett sätt att utveckla arbetet på kommunens förskolor och att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet. En lärdom var att kontinuerligt och samtidigt arbeta med och planera för tre aspekter av utveckling; förbättringsarbetet i den egna praktiken, professionellt lärande samt styrning och ledning av verksamheten.

UR: Tema – Framgångsrikt lärande

2014-10-17
Norsk skola nådde ett slags bottennivå i en internationell jämförelse 2006. Sedan dess har kurvan gått brant uppåt. Kan vi lära av det norska exemplet? Internationella elituniversitet öppnas för alla, oavsett ekonomiska resurser (webb-tv).

Planera undervisning – inte lärande

2014-10-17
Lärande är personligt och oberäkneligt. Om det inte kontinuerligt finns extra resurser för dem som behöver, är det mycket svårt att få alla elever med på samma tåg. Min hypotes är att de ökande skillnaderna är svårare att undvika om lärandet organiseras linjärt, skriver Ola Helenius, lektor i matematik vid Örebro universitet.