Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1289 av 1693

Uppdatera mera

2014-11-11
Ibland händer det! Ja, att appar man tycker varit sådär halvbra uppdateras med precis den där funktionen eller det där innehållet man önskade, eller att appar som man redan trodde var närmast fulländade uppdateras och blir ännu bättre, skriver Eva-Mari Kallin, förskollärare och digitalista på Björknäs förskolor i Nacka.  

Sätt forskning på agendan!

2014-11-11
Sveriges nya politiska ledning måste se kunskapsutveckling som ett prioriterat område – kanske genom att tillsätta en forskningsberedning, skriver representanter för Naturvetarna, Sveriges unga Akademi och Vetenskap & Allmänhet.

Internationellt: Will MOOCs be flukes?

2014-11-11
Report after report have revealed some of the inadequacies of massive open online courses: low completion rates, low engagement, inability to have impact with those who need education the most. So far, MOOCs have not lived up to the hype.

Starkt om att inte passa in

2014-11-11
My är annorlunda. Föräld­rarna känner det redan från tidig ålder, men har svårt att hålla ifrån sig allt tyckande utifrån. Är det kanske de som är dåliga föräldrar? Problemen accentueras när My börjar skolan.

Så gjorde vi: Barnens tankar ledde till äldreboendet

2014-11-10
Visst kan man vara kompis med någon som är sjuttio år äldre än en själv. Barnen på förskolorna Västra Allé och Pålsjö Park i Helsingborg hälsar var tredje vecka på gamla på ett äldreboende i närheten för att rita, spela spel och gympa med dem. Ursprunget till besöken var barnens funderingar om liv och död.

Så gjorde vi: Solskenet sökte svaren på stan

2014-11-10
De äldsta förskolebarnen på Solskenets förskola i Gränby sökte svar på alla sina existentiella frågor. Till sin hjälp tog de mikrofon och bandare med sig ut på stan för att ställa frågorna till främmande personer, både vuxna och skolbarn. Sina intervjuoffer mötte de på biblioteket och utanför mataffären bland annat.

Fånga filosofin i flykten

2014-11-10
Att filosofera med de yngsta handlar mycket om att improvisera. Barns funderingar förändras snabbt och är ofta knutna till en viss miljö och ett visst sammanhang, säger forskaren Viktor Johansson.