När Tilda var 11 år ville hon gå i skolan och lära sig nya saker, men hon lärde sig för snabbt för lärarnas smak och fick mest sitta och rita. Till slut brast det. Sedan fjärde klass har hon varit hemma från skolan i sammanlagt fyra år (webb-radio).
Research published by the Department for Education suggests that schoolchildren are more 'sober' than those a decade ago but spend less time socialising with friends.
Behavior-tracking applications such as ClassDojo allow teachers to chart and reward or penalize student behavior in real time. As the apps rise in popularity, some consumers are expressing privacy and fairness concerns.
A new video from Edvantage aims to provide teachers with tips to foster classroom discussion. From using humor as a device to relaying relevant, memorable stories, Hack Your Teaching gives five quick ways teachers can change up their instruction to better engage students and ignite conversation. (webb-tv)
Folkeskoler har tilsammen investeret over to millioner kroner i små robotter, som efter sigende kan lære børnene matematik og engelsk. Men det kan den slet ikke, fortæller forskere.
Yrkeslärarnas specifika yrkeskunskaper är inte allt. Lärarnas tidigare livserfarenheter och omtanken om varje elev spelar också en viktig roll för undervisningen på yrkesutbildningarna, visar Hamid Asghari i sin doktorsavhandling.
Dr Paul Kelley arbetar med internationella forskargrupper och har genom sin hyllade bok ”"Making Minds”" skapat en viktig diskussion kring skola och utbildning. Nu föreläser han i Helsingborg.
Skolans nationella kunskapskrav tolkas på olika sätt av lärare, trots att riksdagen har stora förhoppningar om motsatsen. Anledningen är att kraven är vaga och väcker många frågor, något som leder till en slags vanmakt. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.