Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1267 av 1693

UR Samtiden: Skolforum 2014 – Konsten att göra ett bra prov

2014-12-18
Intresset för prov och provkonstruktion har vuxit de senaste åren. Prov ger ett värdefullt bidrag när det handlar om att mäta elevers kunskaper. Men alla prov är inte bra, menar forskaren Christina Wikström. Dåliga prov leder ofta till fel slutsatser och dåliga beslut som kan få ödesdigra följder för den enskilde eleven (webb-tv).

UR Samtiden: Skolforum 2014 – 3D-printing – ett verktyg för skolan

2014-12-18
Vad är 3D-printing, hur fungerar det och vad används det till? Kan skolan använda sig av den nya tekniken? Här föreläser två experter på området: Anders Tyrland och Daniel Ljungstig. Det finns idag exempel på skolor som köpt in egna 3D-skrivare. Exempel på skolämnen där de används är matematik, slöjd och bild och teknik (webb-tv).

UR: Samtiden - Skolforum 2014 - För- och nackdelar med skriftliga omdömen

2014-12-17
Kan skriftliga omdömen fungera som ett viktigt inslag i elevernas lärandeprocess? Högstadieläraren Minna Thullberg berättar här om för- och nackdelar med skriftliga omdömen. Hennes undersökning visar att merparten av eleverna är positiva, men samtidigt är skriftliga omdömen mindre bra på att kommunicera till eleverna hur de ska göra för att utvecklas vidare i de enskilda…

UR: Samtiden - Skolforum 2014 - Skriv vidare!

2014-12-17
I projektet "Skriv vidare!" har över 900 elever från hela landet medverkat. De har läst böcker och sedan skrivit egna fortsättningar och nya slut. Projektledaren Lena Lundgren berättar här om metoden och reflekterar över resultatet. Som inspiration och startpunkt bjöd flera skolor in författare som fick berätta hur de arbetar och om sin passion för…