Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1266 av 1693

”Lämna lärarrollen”

2015-01-07
Vad gör man när eleverna varken lyssnar eller bryr sig? Fem före detta elever på barn- och fritidsprogrammet har varit med och skrivit en bok om saken.

Ettor och nollor svårt att bedöma

2015-01-07
Det är ingen idé att eleverna fokuserar för mycket på att vara digitala i sina gymnasiearbeten. Lärarna har ändå svårt att bedöma de delarna, visar en ny avhandling.

Forskning ska minska avhoppen

2015-01-05
Öka kvaliteten på yrkes­utbildningarna så att färre hoppar av. Det är ett av målen med den forskning som nu bedrivs på Stockholms universitet.

Ökad kontroll skapar misstro

2015-01-05
Den ökade kontrollen och effektivitetstänkandet i grundskolan har kraftigt försämrat lärarnas pedagogiska roll. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet som synliggör motstridigheter i styrningen av skolans utveckling utifrån en kommuns perspektiv.
Forskning och utveckling kategorier

Inte bara daglig verksamhet efter särskolan

2014-12-19
Vad händer med ungdomarna som går ut gymnasiesärskolan? Högskolan i Halmstad har kartlagt drygt tolv tusen före detta särskoleelever och slår hål på myten om att de flesta hamnar i daglig verksamhet.– Studien visar att mindre än hälften finns inom daglig verksamhet och att en dryg femtedel har arbete, berättar Jessica Arvidsson, doktorand i handikappvetenskap…

Om global etik i miljö- och hållbarhetsutbildningen

2014-12-19
"För mig handlar hållbar utveckling om globala etiska frågeställningar som innefattar både människans relationer till naturen och relationer människor emellan där olika uppfattningar om värden och ansvar ställs mot varandra. Det är också ett politiskt begrepp i den meningen att det är värdeladdat och inbegriper oliktänkande och motsättningar, skilda intressen och prioriteringar." Det säger forskaren…