Satsningarna på forskning och utveckling (FoU) inom universitet och högskolor fortsatte att öka 2013. Utgifterna för FoU uppgick till 33,8 miljarder kronor, en ökning med 1,9 miljarder jämfört med 2011, visar statistik från SCB.
– Vi behövde utveckla vår kunskap och förståelsen för hur vi skulle möta elevernas behov. Det gällde alla, både pedagoger och assistenter på Norrbackaskolan i Sundsvall. Så beskriver rektor AnnCatrin Sundling bakgrunden till den satsning som blev till en gemensam lärprocess.
Då regeringen nu har överlämnat propositionen "Utbildning för nyanlända elever – mottagande och skolgång", till riksdagen publicerar Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) sina kommentarer till propositionen.
En studie som publiceras i vetenskapstidskriften The Lancet visar hur man kan förebygga suicidalt beteende hos unga. Resultatet ger ett kraftigt stöd för en metod där skolelever får lära sig upptäcka psykisk ohälsa hos sig själva och hos sina vänner, samtidigt som de får träning i att förstå, tolka och hantera svåra känslor.
Hur står det till med lärares digitala kompetens – har lärare de kunskaper och färdigheter som krävs? Och ger lärarutbildningarna de blivande lärarna den hjälp och det stöd som de behöver i det här avseendet? Det skriver Stefan Pålsson om i Skolverkets omvärldsblogg.
Vi behöver kraftsamla och samarbeta för att lösa välfärdens problem. Branschernas egna forskningsinstitut är en tillgång för både akademi och praktik och hjälper till att brygga över gapet dem emellan. Denna modell borde vi använda även inom samhällsvetenskaperna, skriver Karin Hermansson, Ifous, och Hans Winberg, Leading Health Care.
Konsten får barnen att se rymden ur ett nytt perspektiv samtidigt som de upptäcker konst på ett annorlunda sätt. Följ med Önskeringens förskola på ett intergalaktiskt museibesök.