Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1262 av 1693

Internationellt: With today's cloud-based servers, the sky's the limit

2015-01-14
Cloud-based servers can afford schools more storage, better access to e-mail and data, more efficient maintenance and improved collaboration among educators and students, according to some school officials who recently moved to cloud-based servers. This article highlights the trend and the promise of using the new technology.

Internationellt: Meet the classroom of the future

2015-01-14
Some middle-students in New York City are learning mathematics in a blended-learning environment that relies on algorithms. This article profiles a recent report on the Teach to One program, and what it looks like in some New York City schools.

Klassrummet - en lärandemiljö för elever?

2015-01-14
Lärares sätt att vägleda elever har stor betydelse i deras lärande. Det kan till exempel handla om kroppsspråk och röstanvändning. Ett annat villkor som har betydelse är hur lärare använder läromedel och möblering för att förmedla sin pedagogiska grundtanke med undervisningen. Det visar en studie från Umeå universitet.

11-åringar vill dela exakt lika

2015-01-14
Barns syn på rättvisa förändras med åldern. Treåringar är själviska, elvaåringar delar exakt lika och högstadieelever ger mer till den som jobbat mest. Och ju äldre barn blir desto viktigare är det att verka rättvisa inför andra.

Internationellt: Top 5 student engagement myths

2015-01-13
"At what point do students 'turn off' and become disengaged? What can we do as teachers to promote better engagement?" asks ASCD EDge community member Jennifer Bowman Davis. In a recent blog post, Davis presents a list of five student engagement myths.

Jämställdhetsarbete kräver tid

2015-01-13
Ylva Odenbring är fil. dr och universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes bok Barns könade vardag riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola.  

Prata mer om barns sexualitet

2015-01-13
Barn har en sexualitet. För de flesta som arbetar i förskolan är det en självklarhet. Men hur man ska benämna den, än mer förhålla sig till den, är däremot allt annat än självklart. Det visar en unik intervjustudie från Malmö stad.