Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1261 av 1693

Ny kunskap om barn som läser bra – utan att förstå

2015-01-16
Barn som läser flytande – men utan att förstå, upptäcks sällan förrän i fjärde klass. Åsa Elwérs avhandling ska förhoppningsvis ändra på det. "Det är viktigt att lärare skaffar sig ett rikt bedömningsunderlag när de ska kan bedöma elevernas läsförståelse. Man måste också jobba med språket och undervisa i ordförråd från tidig ålder", säger hon.

Flerspråkiga barn i fokus

2015-01-14
Vilka möjligheter skapar vi för barns deltagande och språklärande i förskolan, och hur arbetar vi medvetet för att skapa en gynnsam språkmiljö för samtliga barn utifrån deras erfarenhet och kunskap? Dessa frågor är centrala i boken som har sin grund i Anne Kulttis avhandlingsstudie Flerspråkiga barn i förskolan, villkor för deltagande och lärande.

Se över bedömningen

2015-01-14
Bedömning för lärande kan tolkas på olika sätt och behöver därför inte alltid gynna lärandet i idrott och hälsa, visar Björn Tolgfors licentiatavhandling.