Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1259 av 1693

Forskning och utveckling kategorier

Krav på snabbare stöd till elever

2015-01-20
Det är viktigt att tidigt fånga upp elever som riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås samtidigt som lärare får mer tid till undervisning. I Skolverkets informationsfilm får du lära dig mer om stöd och särskilt stöd och vilka krav som finns på dokumentation.

Lärarens delaktighet avgörande för spel i undervisningen

2015-01-20
Lärare som vill använda spel i pedagogiskt syfte bör vara delaktiga och följa upp resultatet. Det ska finnas tid för diskussion om vad som har hänt i spelet och vilka beslut som har tagits. Lärarens stöd och stöttning är viktig. Det visar en avhandling från Högskolan i Skövde.

Så maxar du plattan

2015-01-20
Din surfplatta kan mer än du tror. Med rätt tillbehör och appar kan den exempelvis förvandlas till en bärbar dator, en telefon eller ett anteckningsblock.

"Vägen till det rätta svaret är viktigast"

2015-01-20
Elever är ofta ovilliga att förklara och lösa problem med matematikens symbolspråk. Det är en utmaning när lärare ska undervisa om och bedöma elevernas resonemangs- och kommunikationsförmåga, menar Lisen Häggblom, doktor i pedagogik.

Hon vill att matten blir mer filosofisk

2015-01-20
Hur sannolikt är det att en apa med ett tangentbord skriver 17 korrekta tecken i rad av Shakespeares Hamlet? 20-åriga Elsa Kågström har räknat på svaret. Hon har nyligen vunnit Stockholms universitets uppsatspris för sitt gymnasiearbete "Till oändligheten, och vidare!"

"Ska vi skramla till pedagogisk forskning?"

2015-01-20
För forskare inom medicin är forskningsfonder viktiga finansiärer som möjliggör nya upptäckter. Är det inte dags att liknande fonder startades för utbildningsvetenskaplig forskning, skriver Inga-Britt Skogh, professor KTH.

UR: Skolforum 2014 – Kreativ grammatik

2015-01-20
Annelie Johansson är lärarutbildare vid Karlstads universitet och Camilla Grönvall är doktorand vid Karlstads universitet. De berättar om hur man kan göra grammatikämnet mer meningsfullt för eleverna (webb-tv).