Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1258 av 1693

Läsning som lockar till handling

2015-01-22
Målet med undervisningen är inte att lära eleverna att räkna, utan att lära dem förstå vad de räknar, skriver Natalia Karlsson och Wiggo Kilborn i Grundläggande algebra, funktioner, sannolikhetslära och statistik – Matematikdidaktik för lärare.

Utan samarbete blir det ohållbart

2015-01-22
Sedan två decennier ska skolan undervisa om hållbar utveckling. Men fortfarande råder det brist på en av de viktigaste framgångsfaktorerna: samarbete över ämnesgränserna. Det visar en ny avhandling av läraren Ingela Bursjöö.

Här sitter förmågorna på väggarna

2015-01-22
Jämföra olika tal, välja en bra strategi, förstå begrepp och berätta hur tal kan delas upp. Triangel, rektangel, kvadrat. Udda och jämnt. Väggarna i tvåornas klassrum är fullspäckade av det de ska lära sig.

De kan förklara problemet

2015-01-22
Maria Asplund har alltid förmågorna och kunskapskraven i matte i fokus. Mycket av arbetet sker i grupper, bland annat med en matteblogg. Den är ett verktyg för att visa vad man kan.

UR: Forskar-Grand Prix 2014

2015-01-22
Föreläsningar från finalen i Forskar-Grand Prix 2014. Åtta forskare från olika universitet presenterar sin forskning på ett så attraktivt och pedagogiskt sätt som möjligt inför fullsatt salong. De har fyra minuter på sig att genomföra sin presentation. Vinnaren utses av en jury på tre personer och publiken (webb-tv).

Varg på schemat engagerar elever

2015-01-21
När varg var ämnet hettade diskussionen i klassrummet till. Forskare vid Karlstads universitet analyserar nu hur niondeklassare kan lära sig källkritik genom att läsa debattartiklar och insändare.

Ny sajt – så kan du stötta eleverna

2015-01-21
En ny sajt samlar en mängd konkreta tips och idéer från verksamma pedagoger om hur man kan jobba med elever som behöver stöd. Bakom Tipsbanken står bland annat psykologen och föreläsaren Gunilla Carlsson Kendall.