Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1256 av 1693

"Ge studenterna chans att utvecklas"

2015-01-27
Nya språklärarstudenter fick göra ett läsförståelseprov. Men provet visade sig inte säga mycket om hur studenterna skulle prestera under utbildningen, visar en ny licentiatuppsats.

Digital skolutveckling från skandinavisk horisont

2015-01-26
Tre nyckeltrender kommer att driva på den digitala utvecklingen under de närmaste två åren: Den ökade användningen av digitala prov, nya perspektiv på lärarrollen samt att elevernas eget skapande (maker-kulturen) är på väg att ges en allt större roll i deras utveckling och lärande. Det skriver Stefan Pålsson i Skolverkets omvärldsblogg.

Kryss i en ruta visar inte vad eleven kan utveckla

2015-01-26
Betydelsen av att konstruera uppgifter som svarar mot centrala aspekter av ämnets syn på kunskap är avgörande för formativ bedömning. Att göra uppgifter som synliggör elevens kunskaper är också centralt i detta sammanhang.

Pisa gynnar inte svaga elever

2015-01-26
Svenska elever har svårt att förstå provfrågorna i naturvetenskap i Pisa. Framförallt då ett abstrakt akademiskt språkbruk kombineras med vardagliga exempel. Det visar Margareta Serder i sin avhandling, där hon granskar kunskapsmätningen utifrån elevernas uppfattning.