Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1252 av 1693

Porträtt: Gunilla Molloy

2015-02-04
Gunilla Molloy har gett många lärarstudenter konkreta redskap att använda i klassrummet. Redan efter något år som lärarutbildare fick hon studenternas utmärkelse ”Den gyllene pekpinnen”. Det blev en bekräftelse på att hennes nya idéer om svenskämnet gillades.

Internationellt: "Learn math without fear"

2015-02-04
Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn "math facts" working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children's experience of math, she says.

"Låt platsen vara en pedagog"

2015-02-04
Låt närmiljön bli lärmiljö. Det är Anders Szczepanskis slagord. Som enhetschef på Nationellt centrum för utomhuspedagogik kämpar han för skolgårdens, parkens och skogens status.

Så gör vi: Lär nätetikett med twitter

2015-02-04
I stort sett varje dag sedan hösten 2011 har eleverna i 3—4:an på Åby skola i Tjureda utanför Växjö twittrat. Eleverna turas om att vara ansvariga twitter­reportar och även om de flesta bara skriver ett inlägg om dagen är det ett populärt uppdrag.

Uppdrag: Kartlägg skolgården!

2015-02-03
Skolgården är ett perfekt ställe för kortare fältstudier. SO-läraren Greger Ravik i Sollentuna låter eleverna rita egna kartor för att träna på teckenförklaring och begrepp.

Brittiska skolans digitalisering under lupp

2015-02-03
Vad krävs för att IT och digitala medier ska utveckla och förändra skolans undervisning och skapa nya möjligheter åt lärare och elever? Det är en fråga som beslutsfattare i många länder ställer sig, inte minst i länder där man länge satsat på att föra in den nya tekniken i skolans verksamhet.

Engelska på elevernas villkor

2015-02-03
Vi lär oss inte vårt modersmål genom att plugga glosor. Det är ett av Anders Linds argument till varför han har avskaffat traditionella läxor och prov i sin engelskundervisning. Att hans elever klarar sig bättre än snittet i kommunen ser han som en naturlig konsekvens.