Gunilla Molloy har gett många lärarstudenter konkreta redskap att använda i klassrummet. Redan efter något år som lärarutbildare fick hon studenternas utmärkelse ”Den gyllene pekpinnen”. Det blev en bekräftelse på att hennes nya idéer om svenskämnet gillades.
Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn "math facts" working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children's experience of math, she says.
Specialpedagogiska skolmyndigheten delar i år ut cirka 16,3 miljoner kronor för särskilda insatser i skolan (SIS-medel) till 41 projekt i Skåne, Blekinge, Kalmar och Kronobergs län. SIS-medlen går till utvecklingsprojekt som har målet att förbättra lärmiljön.
Låt närmiljön bli lärmiljö. Det är Anders Szczepanskis slagord. Som enhetschef på Nationellt centrum för utomhuspedagogik kämpar han för skolgårdens, parkens och skogens status.
I stort sett varje dag sedan hösten 2011 har eleverna i 3—4:an på Åby skola i Tjureda utanför Växjö twittrat. Eleverna turas om att vara ansvariga twitterreportar och även om de flesta bara skriver ett inlägg om dagen är det ett populärt uppdrag.
Argument för tidiga betyg handlar ofta om att de skulle verka motiverande på alla elever. Men detta stämmer inte. Istället kan tidiga betyg ha motsatt effekt på vissa grupper av elever, visar forskning.
Skolgården är ett perfekt ställe för kortare fältstudier. SO-läraren Greger Ravik i Sollentuna låter eleverna rita egna kartor för att träna på teckenförklaring och begrepp.
Vad krävs för att IT och digitala medier ska utveckla och förändra skolans undervisning och skapa nya möjligheter åt lärare och elever? Det är en fråga som beslutsfattare i många länder ställer sig, inte minst i länder där man länge satsat på att föra in den nya tekniken i skolans verksamhet.
Vi lär oss inte vårt modersmål genom att plugga glosor. Det är ett av Anders Linds argument till varför han har avskaffat traditionella läxor och prov i sin engelskundervisning. Att hans elever klarar sig bättre än snittet i kommunen ser han som en naturlig konsekvens.