Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1248 av 1693

Svaga läsare kan bli starka lärare

2015-02-13
Dåliga resultat i ett läsförståelsetest vid lärarutbildningens början säger inget om hur studenterna kommer att klara utbildningen. Trots en svag början finns det många som klarar sig utmärkt. Frågan är därför om den här typen av prov bör användas som urvalsinstrument, skriver Christine Lalander, universitetsadjunkt vid Institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet, i en licentiatuppsats.

UR: En bok, en författare - Läxfritt

2015-02-12
"Läxfritt - för en likvärdig skola" av läraren Pernilla Alm vänder sig till de som på något vis är involverade i barn och ungdomars skolvardag. Syftet med boken är att väcka tankar och försöka ge inspiration till nya vägar.

Forskare kritisk mot betygstest

2015-02-12
Trots avsaknad av vetenskapligt stöd genomförs nu betyg från fjärde klass. Testmetoden med frivilliga skolor i studien väcker också ytterligare kritik. "Konsekvensen av det här kan bli ett snedvridet resultat", säger betygsforskaren Alli Klapp.      

UR Samtiden - Lärare 3.0 -

2015-02-12
Panelsamtal om krav och möjligheter inom läraryrket. Arbetet som lärare kräver professionell fortbildning och återkommande uppdatering under hela yrkeslivet. Hur kan man försäkra sig om att kompetensutvecklingen fungerar?