Professor Lars Strannegård föreläser om att mäta tillståndet i skolan. Går det, och mäts rätt saker? Aldrig förr har så mycket data om skolan samlats in som nu, men det finns en risk att man inte tar hänsyn till kunskap som inte är mätbar.
Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik. Här föreläser han om att synen på Pisa-undersökningarna har förändrats under de senaste åren. En fördjupning har skett och det mediala genomslaget är större än tidigare.
Hur ser det ut för de yngre barnens lärande i en digital miljö? Forskaren Susanne Kjällander menar att det idag är lika naturligt för barn att leka med en surfplatta som att leka med hink och spade (webb-tv).
Hur har undervisningen förändrats med datorns intåg i skolan? Än så länge kan vi inte se några markanta förändringar av skolresultaten, berättar Åke Grönlund, professor i didaktik. DIU.
To keep students engaged in academic lessons, middle-school teacher Monique Liles suggests using technology. In this commentary, she shares six ways to use gaming and gamification principles to teach science, technology, engineering and math.
Uppkopplade skolelever ställer nya krav i skolan. Både lärarnas pedagogik och ämneskunskaper utmanas, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Det pågår två parallella integrationsprocesser på de mångkulturella skolorna, en assimilerande och en identitetsstärkande. Det fria skolvalet gör inget för att hjälpa någon av dem, visar en ny avhandling vid Linnéuniversitetet.
Studier visar att klasstorlek påverkar elevers engagemang och deltagande samt hur mycket uppmärksamhet den enskilde eleven får. Det skriver forskaren Peter Blatchford, som anser att debatten om klasstorlek har fått fel fokus.