Colleges and universities nationwide increasingly are using 3D printing as a part of students' research and instruction. This article details several examples and shares research on how 3D printing could be taken to the next level in higher education.
Various programs nationwide have been launched to help bridge the gender and equity divides in computer science. Google recently announced a free after-school computer-coding program to be used in New York City and across the country. Girls Who Code also is working to close the gap.
Rapid integration of technology can leave some educators confused about how best to proceed in their classrooms. In this commentary, Denise Jaffe, a technology integration facilitator at West Hartford Public Schools in Connecticut, shares tips to help overcome this challenge, inspired by an interaction with an educator in the district.
Barn som har svårt att förstå vad de läser har ofta problem också med hörförståelsen. Det visar logopeden Maria Levlin i en avhandling vid Umeå universitet.
Lärare är numera skyldiga att göra extra anpassningar för eleverna. Innebär detta egentligen något nytt? Jodå, de nya reglerna går inte att avfärda som gammal skåpmat.
Det är bättre att anpassa sig än att fokusera på det som inte fungerar. Sådan var Björn Häll Kellermans inställning i skolan, där han var ensam om att ha en rörelsenedsättning. I dag är han biträdande borgarrådssekreterare i Stockholm.
För barn med stora rörelsenedsättningar är det ytterst viktigt att ta tillvara på alla tillfällen till fysisk aktivitet, men en avhandling från Lunds universitet visar att nästan hälften av dessa barn inte deltar i skolidrotten. Barn med intellektuella funktionsnedsättningar får också färre fysioterapeutiska insatser än barn med rörelsenedsättningar.
…vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet. Du är en av över 700 medverkande på den stora nordiska konferensen NERA 2015 på Pedagogen som genomförs 4-6 mars under temat Marketisation and Differentiation in Education.
Entreprenörskap är inte ett skolämne som matematik eller historia. Det handlar i stället om metoder och principer för lärande som leder till att den studerandes entreprenöriella sidor stimuleras. På Lomsjö Akademiens hemsida hittar du material om hur du kan lägga upp din undervisning så att elevernas entreprenöriella kompetenser utvecklas.
Alexandru Panican är redaktör för boken "Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv". Det finns fortfarande ett stort politiskt intresse för gymnasiala yrkesutbildningar och då i synnerhet lärlingsutbildningarna. I antologin medverkar olika forskare med intresse för yrkesutbildning och de utgår från sina olika ämnesperspektiv. Intervjuare: Anita Kratz.