Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1232 av 1695

Internationellt: When students can't go Online

2015-03-17
Data show 99% of public schools and libraries are connected to the Internet. Still, some say connectivity alone doesn't mean students have equal access, especially in schools with low-income student populations. Efforts by some schools to help close the digital divide include adding Wi-Fi on buses and in kiosks in low-income areas.

Vetenskaplighet i förskolan

2015-03-17
Redaktör till denna antologi är professor med bland annat pedagogik, didaktik och professionsutveckling som forskningsområden. De tio övriga författarna är förskollärare och grundskollärare med det gemensamt att de beforskat förskolans praktik. Boken beskrivs av redaktören som ett viktigt bidrag till utvecklingen av en förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Internationellt: Four models of non-traditional schools at SXSWedu

2015-03-17
What does the future looks like for schools? Presenters at the recent SXSWedu conference offered several potential models. Redesigns included a school with coding in every class, one that revolves around game-based learning and a mobile classroom for at-risk students.

Internationellt: Digital learning success is about more than the technology

2015-03-17
In this commentary, elementary-school principal Matt Renwick features some educators' use of technology in the classrooms. "Technology's role in schools includes connecting the informational dots, capturing and reflecting on student artifacts and helping teachers personalize their approaches," he writes.

Sätt näsan i vädret

2015-03-17
Om du sniffar på en jordgubbe och tittar på en röd färg och gör samma sak en stund senare men tittar på något grönt – då kommer du uppleva att det luktar olika.

Utforskar ett sinne i taget

2015-03-17
När förskollärarna på avdelningen Flotten i Åhus började utforska sinnen tillsammans med barnen märkte de hur stämningen i gruppen förändrades. Barnen blev mer medvetna om varandras olika egenskaper och hur de kunde hjälpa varandra.  

På tur utan surr

2015-03-17
Under den tysta promenaden får förskoleklassbarn i Burseryd utveckla sina sinnen. Dessutom får de en chans att varva ned.  

Matupplevelser som ger insikt

2015-03-17
Lite kanel och curry, en citron och en skål med oliver. Det är allt som krävs för att lära små barn att verbalisera sina upplevelser. På förskolan Gunghästen arbetar man kontinuerligt med att trigga barnens sinnen och deras analytiska tänkande, med hjälp av Sapere-metoden.