Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1221 av 1699

Internationellt: Kids may be more likely to use customized playgrounds

2015-04-10
Tailored playgrounds may help increase levels of physical activity among children in underprivileged neighborhoods, according to a Dutch study published in the Journal of Science and Medicine in Sport. These neighborhoods experience the most levels of "inactivity and lifestyle-related disorders," lead author Evert Verhagen said.

UR Samtiden - Det tysta klassrummet - Det tysta klassrummet

2015-04-10
Sitt ner. Vänd dig mot läraren. Gör dina läxor. Den strikta ordningen blev norm i klassrummet under 1900-talet. Silwa Claesson, professor i pedagogik, har studerat dynamiken mellan elev och lärare i historien. Här berättar hon om den sociala dynamik som rådde förr och hur undervisningen i den nära framtiden kommer att vara märkbart annorlunda jämfört…
Forskning och utveckling kategorier

UR: Lärarrummet - Tre pedagoger - om barn i behov av särskilt stöd

2015-04-10
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som i sin vardag möter barn i behov av särskilt stöd. Medverkande: Hans Burefjord, specialpedagog knuten till Skoldatateket i Sundsvall, Frida Hedlund, speciallärare på Hagsätraskolan i Stockholm och Andreas Woisin, SO-lärare på resursgrundskolan Vintertullsskolan i Stockholm. (webb-tv)

Internationellt: 5 Lecture Capture Hacks for More Engaging Videos

2015-04-10
For educators who have flipped their instructional model, there are several ways to create more engaging videos. This article shines a light on five such techniques, for example using "green screen" technology, using a lightboard rather than a whiteboard and implementing multiperspective video.

Kompetens i klassrumsbedömning

2015-04-10
Att använda kompetens i klassrumsbedömning innebär ett ständigt arbete med att utveckla både undervisning och lärande. Forskare vid Högskolan i Halmstad beskriver i en ny studie lärares bedömningskompetens. Resultaten visar hur viktigt det är att lärare och elever samarbetar i klassrummet och att lärare måste hjälpa varandra att utvecklas.

För mycket variation blir svårt för elever

2015-04-10
Lärare kan hjälpa elever att lära genom att visa på likheter och skillnader, men det får inte blir för mycket variation på en gång. Det visar en artikel från högskolan i Halmstad, där tre lärare och en forskare förbättrade en lektion om joner i en learning study.