Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1219 av 1699

Forskning och utveckling kategorier

"Ifous välkomnar mer kunskap"

2015-04-14
I en debattartikel på SvD Brännpunkt framför Föräldranätverket Barn i Behov krav på en nationell utredning. Ifous välkomnar mer kunskap – både forskning och beprövad erfarenhet – på det här området, och det är just den vi försöker bidra till genom vårt forsknings- och utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer.

Digital kompetens i Kanadas skolsystem

2015-04-13
MediaSmarts är en oberoende och icke-vinstdrivande organisation i Kanada som arbetar för att främja barns och ungdomars förmåga att förstå och hantera ett medielandskap och ett samhälle som formas av den digitala teknikutvecklingen, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.

De når målen med filmens hjälp

2015-04-13
När förskoleklassen gör film övar sig eleverna bland annat på att skriva manus, hantera modern teknik och samarbeta. "Det är väldigt inspirerande både för oss pedagoger och för barnen", säger Ulla Berg och Maria Eman på Norrmalmsskolan i Piteå.

"Varken förskola eller skola"

2015-04-13
Vill vi sätta barns framtid i centrum gäller det att använda sig av nya teorier och använda oss av både kommunikation och metakommunikation för att hjälpa barn att få syn på sig själva som lärande personer. Det skriver Ingrid Pramling Samuelsson i en krönika.

Att förstå barn

2015-04-13
I en ny upplaga av boken "Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt", skriven av Leif Askland och Svein Ole Sataøen, presenteras innehållet utifrån ny forskning samt utifrån en delvis ny disposition.

Skapa nyfikenhet för matematik

2015-04-13
Att leka med hink och spade kan innebära att utforska volym. Sparka en fotboll kan handla om att beräkna avstånd. "Det är lätt att missa barns möten med matematik i vardagen", säger Kerstin Bäckman, som skrivit en avhandling om just detta.

Genom leken lär vi oss lättare

2015-04-13
Vattenmolekyler tillhör det abstrakta i livet. Förskolläraren Ninna Bornestedt tar därför hjälp av både modeller och dramalekar för att sexåringarna ska förstå vad som händer när vatten blir till is.