Fil.mag Susanne Wolmesjö vid Bosön idrottsfolkhögskola föreläser om kopplingarna mellan motion, hälsa och lärande. Hon berättar om forskning som visar att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är en särskilt utsatt grupp när det gäller ohälsa. (webb-tv)
Måns Lööf är sjuksköterska inom psykiatrivården i Gävle och berättar om hur man bemöter och stöttar barn och ungdomar med adhd. Som ledare bör man vara förutsägbar och sätta upp tydliga regler och följa planeringen. Han berättar också om projektet "Terapi uppåt väggarna" med fokus på idrott för barn med adhd. (webb-tv)
Alan L. Smith är professor vid Michigan state university i USA och forskar kring fysisk aktivitet och adhd. Han berättar här bland annat om hur fysisk aktivitet kan påverka koncentration och social förmåga. Inspelat i Karlstads universitet den 11 februari 2015. (webb-tv)
Föreläsning med Dylan Wiliam som är professor vid University of London. Han menar att studenternas prestationsförmåga måste förändras och vill hjälpa alla lärare att förbereda sina elever för en värld som är i ständig förändring. (webb-tv)
Lärare behöver ibland förhindra eller stoppa konflikter och stök i skolan. Många tycker det är svårt att veta hur man ska hantera de här situationerna och var tredje lärare är orolig för att göra fel och bli anmäld. Skolinspektionens rättschef Marie Axelsson reder ut vad som gäller när ord inte räcker till.
Föreläsningar om hur man skapar idrottsaktiviteter där alla kan känna sig välkomna. Vad krävs av tränare och förening? Stockholms stad har infört idrottsbonus till föreningar som riktar sig till fysiskt inaktiva och personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är en prioriterad grupp. (webb-tv)
A recent project challenged young people to go cold turkey on using digital devices for a week. The results suggest compulsion – not addiction – is the issue.
Från enskilt arbete till samarbete. Eleverna på Navets skola i Örebro arbetar alltmer i par under mattelektionerna. Nu har de chans att bli landets bästa klass på matematik.