Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1206 av 1699

Lärare och bibliotekarier bloggar om källkritik

2015-05-11
På Kolla källans "wiki" berättar lärare och skolbibliotekarier om hur de arbetar med källkritik i undervisningen. Tanken är att blogginläggen ska fungera som inspiration och idékälla för andra. Här är några exempel, från förskoleklassen till gymnasiet.

Lekfullt om odling för barn och vuxna

2015-05-08
Sedan ett par år driver Stif­telsen Rosendals Trädgård ett arbete med förskolebarn som får besöka trädgården i Stockholm och lära sig om odling och kretslopp. Erfarenheterna från projektet "Lek Odla Väx!" har nu blivit en pedagogisk handbok.

UR: Lärarrummet – Berättande i förskolan

2015-05-08
Förskolan är den viktigaste skolan i livet menar förskolläraren Susanne Sahlqvist. Hon jobbar på förskolan Borgen i Solna och har specialiserat sig på barns språk och berättande. I förskolan ska barnet ta till sig mer kunskaper och färdigheter än under någon senare period i sina liv (webb-radio).

Lässtrategier ingen självklar undermedicin

2015-05-07
Att undervisning i lässtrategier skulle ha en positiv effekt fӧr alla elever är långt ifrån självklart. De svagare eleverna drar stor nytta av undervisningen – men fӧr de redan duktiga läsarna har den mindre eller ingen effekt alls, visar forskning från Karlstads universitet.