Att ha dyslexi är inget att skämmas över - det är bara att berätta att man har det. Adam drömmer om att bli filmregissör och han älskar att göra film. Det kan vara bra för dyslektikers självkänsla att brinna för något utanför skolarbetet (webb-tv).
Framtidens lärande, denna konferens som består av hur vi utvecklar vårt lärande med olika verktyg och metoder. Självklart så kommer frågan upp angående nationella proven, mer specifikt ifall de ska digitaliseras.
På Kolla källans "wiki" berättar lärare och skolbibliotekarier om hur de arbetar med källkritik i undervisningen. Tanken är att blogginläggen ska fungera som inspiration och idékälla för andra. Här är några exempel, från förskoleklassen till gymnasiet.
Ved skoleårets begyndelse trådte en ny bekendtgørelse i kraft, der gav skolebibliotekerne en ny betegnelse som pædagogiske læringscentre. Med navneforandringen har de pædagogiske centre fået fornyet fokus på læringsrettede aktiviteter på tværs af fagene.
Sedan ett par år driver Stiftelsen Rosendals Trädgård ett arbete med förskolebarn som får besöka trädgården i Stockholm och lära sig om odling och kretslopp. Erfarenheterna från projektet "Lek Odla Väx!" har nu blivit en pedagogisk handbok.
Förskolan är den viktigaste skolan i livet menar förskolläraren Susanne Sahlqvist. Hon jobbar på förskolan Borgen i Solna och har specialiserat sig på barns språk och berättande. I förskolan ska barnet ta till sig mer kunskaper och färdigheter än under någon senare period i sina liv (webb-radio).
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden vid Stockholms universitet har beslutat att utse Jalal Nouris avhandling "Orchestring scaffolded outdoor mobile learning activities", som nominerad till Högskoleföreningens utmärkelse för mest framstående vetenskapliga prestation 2014.
Att undervisning i lässtrategier skulle ha en positiv effekt fӧr alla elever är långt ifrån självklart. De svagare eleverna drar stor nytta av undervisningen – men fӧr de redan duktiga läsarna har den mindre eller ingen effekt alls, visar forskning från Karlstads universitet.
Norges utbildningsminister väckte uppmärksamhet när han hävdade att det under de senaste tio åren funnits en stor och naiv entusiasm kring IT-användningen i den norska skolan.