Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1205 av 1699

Här blir eleverna radioaktiva

2015-05-12
Sex ämnen ryms i projektet om strålning och kärnkraft på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke. Tanken med naturprogrammets tvärvetenskapliga inriktning är att ge eleverna en helhetsbild av världen och stimulera deras upptäckarglädje.

En kick för språkutvecklingen

2015-05-12
”Det är en fin bok som inte bara gör dig klokare, utan även hjälper dig att göra andra klokare”. Så skriver Ference Marton i förordet till boken Räkna med språk – verktyg för språk­inriktad matematikundervisning av Birgitta Sundström, Stina Thunberg och Anne-Charlotte Vennberg.

Kungen av Wikipedia

2015-05-12
Charles Darwin hade nog tyckt att Sverker Johanssons forskning hade varit intressant, och inte minst hans gärning på nätet. Hittills har han lagt in 3,6 miljoner artiklar om världens djurarter på Wikipedia, och fler ska det bli.

Labbar med Kemins ABC

2015-05-12
Glosförhör förknippar väl de flesta med språkundervisning. Men i Tierp är det självklart att ha ord- och begreppsförståelseprov också i NO-ämnena. Ska eleverna förstå på riktigt måste de hänga med språkligt, är utgångspunkten.

Snacka fackspråk!

2015-05-12
Vardagsspråk på lektionerna och ämnesspråk i läroböckerna. Så såg det ut i de klassrum som Anna Maria Hipkiss undersökte. Men elever måste få möjlighet att använda fackspråket även när de samtalar i klassrummet, anser hon.

Små små ord av ämnet

2015-05-12
Det är de fina nyanserna och små orden som karaktäriserar ämnesspråket, inte bara specifika begrepp. Ord som binder samman och förklarar hur processer och hierarkier hänger ihop. Det språket behöver eleverna lära sig inom ämnet, menar Maaike Hajer, nederländsk forskare i språkdidaktik.