Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 1681

Forskning och utveckling kategorier

”Demokratiska värderingar i klassrummet främjar demokratilärandet”

30 maj
Skolans undervisning om demokrati och demokratiska värderingar kan främja ett demokratiskt samhälle med exempelvis ökat valdeltagande. Men det är inte självklart att mer utbildning generellt leder till ökad demokratisering. "Det beror både på undervisningens innehåll och hur den utformas", säger Pontus Wallin vid Skolforskningsinstitutet.
Forskning och utveckling kategorier

Idrottsämnet förnyas med stöd från idrottsrörelsen

21 maj
En ny avhandling från Umeå universitet undersöker hur införandet av 100 extra undervisningstimmar i idrottsämnet påverkar dess organisation. Avhandlingen visar på olika synsätt på rörelsens roll i undervisningen, som ett medel för akademisk förbättring eller som ett mål i sig. Dessa skilda uppfattningar skapar osäkerhet om idrottsämnets syfte.
1910111 681