Hoppa till sidinnehåll

Operationalizing the analytical construct of contextualization

Publicerad: 2009-09-08
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Denna artikel elaborerar kontextualiseringsmodellen, som är en konstruktivistisk kontextuell modell för lärande. Principer avseende konstruktivism och kontextualisering operationaliseras i fyra analytiska kategorier, som lärare och forskare kan använda för att organisera undervisning och lärande i matematik. Kategorierna är diskuterade och verifierade genom utformningen och analysen av en klassrumsliknande aktivitet, som syftar till att stimulera resonemang om sannolikhet. Förslag på hur operationaliseringen kan utvecklas diskuteras och artikeln inbjuder, i anslutning till sådana förslag, till framtida insatser, där kontextualisering och de analytiska kategoriernas förklaringsvärde ytterligare utforskas.

Författare: Per Nilsson

Operationalizing the analytical construct of contextualization

NOMAD Volume 14, No 1, March 2009

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun