Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Oenighet som demokratisk praxis

Publicerad:2011-09-15
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Children’s participation and democracy are concepts in need of being discussed from several angles in the setting of early childhood education. This paper is based on empirical materials from seven research conversations with four groups of staff in Norwegian nurseries. The conversations keep a focus on the social dimension of the meals in nursery. The purpose of the paper is to explore how different discourses in the conversations construct episodes where either adults or children, as participants in a meal challenge and break the structures of the meal community. Using concepts from the theory of the Radical Democracy, the paper discusses how two discourses in the conversations can make different conditions for conflicts as democratic processes during meals in nurserie.

Författare: Berit Grindland

Uenighet som demokratisk praksis i måltidsfellesskapet på småbarnsavdeling

Nordisk barnehageforskning vol 4, 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev