Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Normativ styrning i förskolan

Publicerad:2010-12-14
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
The project “Normative leadership in the pre-school” is a series of case-studies which aims at clarifying how normative leadership is practiced and negotiated, as well as which norms are created by leaders and coworkers. The amount of research into leadership in pre-schools is currently low, despite the comprehensive nature and significance of the institution. Relation to theory is often weak, as is the connection to more general research on leadership. I have chosen the theory of normative control of organisations as a framework for my analysis. The empirical methods are a combination of interviews and observations. In this first case study, the subject is an unusual leadership task. A number of new pre-schools are to be established, and the leader is to create a vision for these. Tension arises between vision and daily reality, however. It is the vision that must confront everyday life, and not the other way around. A common understanding must gradually be established, with its foundation just as much in norms and ideas as in security and common experience. The results indicate that negotiation and re-negotiation are important aspects of normative control in the pre-school. I propose the concept distributed normative control as the collaborators and the leader share the normative power in the daily round. Författare: Bim Riddersporre Normativ styrning i förskolan: En fallstudieNordisk barnehageforskning 3/2010
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026