Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Multivocal didaktik modelling in a collaborative conceptual replication study

Publicerad: 2022-09-28
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

The problem of what characterises preschool teaching emerged in 2010, when the Swedish Education Act began regulating teaching in Swedish preschools. There are few comprehensive long-term studies that investigate teaching conducted in collaboration between preschool teachers, managers, and researchers, and that focus on testing not just one but multiple theory-informed teaching arrangements in preschools. Furthermore, there is a dearth of replication studies in general and of conceptual replication studies of collaborative research focused on preschool teaching in particular. This themed issue presents the results of a collaborative conceptual replication study based on a research and development (R&D) programme entitled “Multivocal teaching in preschools”. The issue is practically and theoretically positioned in a Continental–Nordic didaktik tradition, specifically a critical-reflective one. The articles in this themed issue present the results of testing theory-informed teaching arrangements in preschools, in which didaktik are combined with different content and teaching foci. One overarching contribution in this publication is the concept of multivocal didaktik modelling. This concept has been tried out in comprehensive collaborations and includes scientific bases and proven experiences that emerged in multivocal traces and didaktik models, in plural. Multivocal didaktik modelling are positioned within the framework of democratic values and in relation to the complex teaching realities in preschool. Overall indications of a contribution to knowledge development involve theory-informed practical development and practice-based theoretical and conceptual development. The concept of multivocal didaktik modelling can be further elucidated in future studies.

Författare: Ann-Christine Vallberg Roth

Multivocal didaktik modelling in a collborative conceptual replication study

Educare No. 5, 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun