Mötet är det viktiga

Typiskt för lärarna i studien var att de klarade av svåra situationer – när eleven gjorde något oväntat. Avgörande då var hur läraren mötte eleven utan att värdera. – De sa saker som ”Det var intressant”, ”Hur tänkte du då?” i stället för att prata om rätt och fel. De utgick från varje elevs svar och utforskade svaret tillsammans med dem. Läraren visade genom sitt sätt att fråga att det inte var elevens fel att hen inte förstod. När lärarna inte kände att de nådde fram bad de om att få fundera och återkomma. – På det sättet visade de tydligt för eleverna att dialogen kommer att fortsätta. De här lärarna skapade dialog under hela lektionerna, och det var fantastiskt att se hur det skapade engagemang hos eleverna. De var intresserade och jobbade intensivt. Lärarna tog inte bara ansvar för undervisningen, utan de tog också ett tydligt ansvar för relationerna. Och de hade en prestigelös hållning, menar Ann-Louise Ljungblad. – Lärarna berättade att de ofta tog första steget efter att något blivit tokigt. De kunde exempelvis säga till eleven ”Ursäkta, det här kändes inte riktigt som att det blev bra”. Avhandlingen är hoppingivande, fortsätter hon. Den visar att vi kan utveckla vårt sätt att relatera till eleven, och vårt sätt att möta situationer man inte förväntat sig. – Ett sätt att börja fundera i dessa banor är att som lärare ställa sig frågorna: När eleven gör något jag inte förväntat mig, vad visar sig då i mitt ansikte, i min blick och i mitt tonfall? Det är ett sätt att bli mer medveten om hur man relaterar till eleverna. – När man får till ett personligt möte i det oberäkneliga, då händer det saker. Eleven blir trygg och vågar ställa nya frågor. Det skapar flow. Fakta/Ann-Louise Ljungblad Född: År 1961. Avhandling:Takt och hållning. En relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen.Bor: Göteborg. Bakgrund: Mellanstadielärare och specialpedagog. Har tidigare arbetat som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. AvHanna NolinFoto Emelie Asplund >>>Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2016, beställ ditt ex här!

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning
Perspektiv på samernas historia
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 11 maj – 15 jun 2026



