Mellan vanmakt och missnöje
Hur kan vi förstå lärare som visar på återkommande ilska i klassrumsarbetet? Att lärare ilsknar till förklaras traditionellt som en reaktion på elevernas beteende. I denna artikel utforskas en alternativ förklaring där ilskan placeras i en vidare kontext präglad av missnöje med den egna arbetssituationen, och ett alltjämt minskande handlingsutrymme, vilket kan tolkas som en starkt bidragande orsak till ilska. I konklusionen ges förslag på en intervention där lärare och elever bildar allianser i syfte att konstruera om de nära arbetsförhållandena och vidga handlingsutrymmet.
Författare: Bo Nurmi Hansson
Mellan vanmakt och missnöje. Om lärares ilska i utrymmet mellan vanmakt och missnöje.
Didaktisk Tidskrift 1/2011
Stockholm
Skolbibliotek
Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning
Folk- och världsmusik
Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025