Mellan vanmakt och missnöje
Hur kan vi förstå lärare som visar på återkommande ilska i klassrumsarbetet? Att lärare ilsknar till förklaras traditionellt som en reaktion på elevernas beteende. I denna artikel utforskas en alternativ förklaring där ilskan placeras i en vidare kontext präglad av missnöje med den egna arbetssituationen, och ett alltjämt minskande handlingsutrymme, vilket kan tolkas som en starkt bidragande orsak till ilska. I konklusionen ges förslag på en intervention där lärare och elever bildar allianser i syfte att konstruera om de nära arbetsförhållandena och vidga handlingsutrymmet.
Författare: Bo Nurmi Hansson
Mellan vanmakt och missnöje. Om lärares ilska i utrymmet mellan vanmakt och missnöje.
Didaktisk Tidskrift 1/2011
Stockholm
Fritidshem
Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec