Matematik i yrkesprogram – en modell för två ämnens relationer med varandra
I ett aktionsforskningsprojekt undersöktes hur relationer mellan matematik och bygg- och anläggningsämnet i gymnasieskolan kan beskrivas, med specifikt intresse av elevers kommande yrkesaktiviteter som byggnadsarbetare. Vidare undersöktes hur elever på yrkesprogram, lärare (i matematik och bygg- och anläggning) och en forskare beskriver dessa relationer i början och slutet av aktionsforskningsprojektet. Datamaterialet bestod av svar på frågeformulär, bilder, anteckningar och loggböcker. Resultaten visar hur mötespunkten mellan matematik och bygg- och anläggning bör ses som ett eget kunskapsområde som i sig har olika slags relationer till respektive ämne, vilket i artikeln sammanfattas i en generell modell. Resultaten pekar också på hur relationerna handlar om betydligt mer än att se matematik som något som appliceras i en yrkespraktik, utan också om, exempelvis, att matematik i sig kan förklara aspekter i bygg- och anläggningsämnet.
Nyckelord: matematik, yrkesämnen, rekontextualisering, aktionsforskning
Författare: Elisabet Bellander Lisa Björklund Boistrup lisa.bjorklund@mnd.su.se och Michael Blaesild
Matematik i yrkesprogram – en modell för två ämnens relationer med varandra
Forskning om undervisning & lärande, Volym 5, nummer 2, 2017