Hoppa till sidinnehåll
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)

Living with adhd: A meta-synthesis review of qualitative research on children’s experiences and understanding of their adhd

Publicerad:2019-04-08
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Noam Ringer har utifrån barnens perspektiv undersökt hur barn och ungdomar med adhd upplever sitt liv med diagnosen. En analys och sammanställning av resultaten av alla dessa studier har visat att barn och ungdomar med adhd upplever: Svårigheter att kontrollera och reglera sin kropp, känslor, tankar, och beteende. Ambivalenta relationer till dem som står närmast som föräldrar, syskon, vänner och lärare. Dessa ambivalenta relationer består av barnens upplevelser av andra som en källa för hjälp samtidigt som de också är en källa för krav – samma krav som leder till svårigheterna och behovet av hjälp. Ambivalenta uppfattningar om egna behov. Samtidigt som barn och ungdomar med adhd uppfattar att de behöver anpassa sig efter det som är förväntat (via att kontrollera sig själva eller via mediciner), upplever de även att de behöver bli accepterade för det de är. Svårigheter att bygga en stabil själv-identitet – en stabil känsla för vilka de är.

Författare: Noam Ringer

Living with adhd: A meta-synthesis review of qualitative research on children’s experiences and understanding of their adhd

Taylor & Francis

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev