Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Liberating the Mind or Governing the Soul?

Publicerad:2011-09-20
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This article draws on theoretical contributions from Michel Foucault, Nikolas Rose and from within the new sociology of childhood to open up for critical analysis and debate contemporary policy and practice initiatives involving the introduction of formal psychotherapeutic education programmes in schools. While the primary focus is the UK, the article also makes reference to wider European and international contexts. A children’s rights perspective is taken in considering the potential implications of such initiatives for children and young people. Specifically, the article challenges the assumption that formal psychotherapeutic education programmes are an unequivocal ‘good’ and it explores the possibility that they may undermine rather than promote children’s agency, hence their ‘emotional wellbeing’. It is concluded that intensified surveillance of children’s emotional lives is both related to, and contributes towards, wider governance practices of the late modern neo-liberal disciplinary state.

Författare: Vicki Coppock

Liberating the Mind or Governing the Soul? Psychotherapeutic Education, Children’s Rights and the Disciplinary State

Education Inquiry vol. 2, 3/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev