Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Läroböcker i Kenya

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This article examines how issues of national, Pan-African and tribal identities are handled in Kenyan upper secondary school textbooks for History and Government. Kenya is a multi-ethnic country without a common pre-colonial history. As a result, the historical record does not easily provide a common narrative with which to unify the nation. To compensate for the absence of a national narrative textbooks propagate and advance particular themes and national ideologies such as “African socialism”, “Harambee” and “Nyayoism”. Although unable to present a national narrative as a unifying factor, at the Pan-African level Kenyan textbooks stress the common African experience of European colonialism. Significantly, African nationalism is seen as unifying and liberating, whereas European nationalism is described as aggressive and oppressive. However, while the Kenyan textbooks describe the nation as in need of being constructed the tribes are taken for granted, despite research indicating that tribal identities themselves are often recent constructions. As a consequence, although national unity is stated as the primary goal of Kenyan History and Government education, school textbooks ironically do more to strengthen tribal identity than national identity.

Författare: Janne Holmén

Nation-Building in Kenyan Secondary School Textbooks

Education Inquiry 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev