Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärarutbildningens utveckling

Publicerad:2011-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Certain common elements can be identified regarding teacher education development in advanced knowledge-based economies. One of these is the attempt, up until relatively recently, to develop a solid foundation of scientific professional knowledge for what Basil Bernstein called the teacher education Trivium: roughly speaking, pedagogical sciences: approximately the psychology, sociology and philosophy of education. Another more recent development is to reverse this trend through a returning emphasis on academic subjects. The present article is based on an analysis of this policy trajectory in Sweden.

Författare: Dennis Beach

Education Science in Sweden: Promoting Research for Teacher Education or Weakening its Scientific Foundations?

Education Inquiry 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev