Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärarutbildningen vid Umeå universitet

Publicerad:2011-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

From 2000 to 2009 Umeå University had a genuine faculty board for teacher education that was responsible for both first-cycle teaching and research training. The board itself was an innovation in the Swedish high school system and introduced a new practice-oriented subject for the doctoral degree, pedagogiskt arbete (“Educational Work”). The origin, development and abolition of this faculty board, as perceived by a former Vice-Chancellor, is sketched against the background of political trends and academic rivalries. It is proposed that the local course of events at Umeå reflects the fortuitous interaction of two different kinds of polarised fields of interest. In the more general and long-standing tension between conservatism and progression in school politics, the conservative camp lost in 2000 but presently has the upper hand. This fact is to the advantage of the traditional academic subject pedagogik (Education) by lessening the threat to funding and positions represented by more practice-oriented school educators.

Författare: Inge-Bert Täljedal

Reform and Reaction in Teacher Education at Umeå University

Education Inquiry 2/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev