Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärarutbildningen som demokratiskt rum – medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet

Publicerad:2023-03-10
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Education is the cornerstone for developing a democratic society, and vital to the work of fostering new generations of citizens. Therefore, knowledge about how to work with democracy in school and in teacher training is important. Education is often considered as the arena where society can transfer democratic values and give people insights into the meaning of democracy. However, there is a lack of empirical research conducted in classrooms, which urges us to investigate the interpretation of how the doing of democracy in education is carried out. In this case study we explore how democratic values are or are not, manifested by teacher students and teachers in teacher education. In order to understand democracy in education, we ask questions about student influence, reciprocity and critical thinking. The empirical material consists of observations and narratives of teacher students, and the analysis is done by using Cultural analysis. The findings show that teacher educators’ and teacher students’ engagement, and mutual responsibility, is significant for democratic education. Also, critical aspects are identified concerning students’ expectations, teachers’ limited space for action and an inflexible organizational structure. To conclude, we have revealed a need for more research, to continue the debate of democracy in teacher education.

Författare: Helen Knutes och Kristina Holmberg

Lärarutbildningen som demokratiskt rum – medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet

Tidskriften utbildning och lärande, Vol 17, nr 1 2023

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev