Hoppa till sidinnehåll

Lärarstuderandes syn på lärande i matematik

Publicerad: 2009-09-08
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Föreliggande studie syftar till att belysa lärarstuderandes syn på lärande i matematik. Ur metodologisk synvinkel har studien en fenomenologisk ansats som karakteriseras genom analyser av individers åsikter och uppfattningar om matematiklärande. Studien återspeglar inte bara studerandes åsikter utan synliggör även aspekter av ett komplext matematiklärande. Utgående från ett skriftligt datamaterial på 77 essäer utformades en analysmodell där de studerande uttrycker sina åsikter om elevers lärande i matematik och om den egna lärarrollen. Åsikterna har sammanställts till kvalitativa uppfattningar om matematiklärandet och resultatet visar på ett holistiskt förhållningssätt till undervisningen i matematik. Studien är ett bidrag till forskning om lärarstuderandes didaktiska reflektioner.

Författare: Lisen Häggblom

Lärarstuderandes syn på lärande i matematik

NOMAD Volume 14, No 1, March 2009

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun