Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken

Publicerad: 2019-01-29
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Det svenska skolsystemet har under de senaste decennierna präglats av hög reformintensitet och omstruktureringar. Till stor del är det en utveckling som följt internationella trender där nyliberal ideologi och New Public Management (NPM) har varit centrala. Ulf Lundström har undersökt vilken frihet (professionell autonomi) gymnasielärare upplever i sitt arbete mot bakgrund av de senaste decenniernas reformer. Analysen utgår från lärares berättelser och diskuteras i professions- och policyperspektiv: Hur påverkar olika reformer den frihet lärarna upplever i sitt arbete? Hur samverkar olika policyer beträffande lärarnas autonomi?

Författare: Ulf Lundström

Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken

Utbildning & Demokrati, vol 27, 2018

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun