Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärares (digitala) kompetens före, under och efter covid-19: Skärvor av förståelse från skolor i Sverige

Publicerad: 2021-11-25
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

This study chronologically investigates teachers’ professional knowledge in relation to the digitally ‘boosted’ educational landscape caused by the Covid-19-pandemic. The aim is to describe how teachers employ their competences under extreme digitized circumstances by reading these through the lens of ordinary, to greater extent analogically organized schooling. The study is inspired by action research and data is collected in schools by five secondary and upper secondary teachers between March 19 and April 2, 2020. The analysis highlights qualitative aspects of teachers’ (digital) competence when teaching is affected by digital “interferences” in its corporeal and material framing, a dissolved spatiality and “truncated” senses/sensuousness. Employing different dimensions of knowledge in terms of intellectus and ratio, the study argues that subjective, emotional and relational processes of teachers’ digital competence need to be prioritized in contrast to the easily measurable aspects that tend to overrun the discussions about educational digitalization and its knowledge in society.

Författare: Linnéa Stenliden, Anna Martín Bylund, Lena Landkvist, Linda Ekström Lind, Susanna Kellgren Lundberg, Hannes Stenmark och Cornelia Wilhelmsson

Lärares (digitala) kompetens före, under och efter covid-19: Skärvor av förståelse från skolor i Sverige

Tidskriften Utbildning & Lärande Vol 15, Nr 1 2021

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun