Hoppa till sidinnehåll

Läraren som konkurrensmedel – Kunskapskälla, stödperson eller icke-person?

Publicerad:2012-01-30
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

The teacher as a means of competition. Source of knowledge, supportive coach or non-existent? The purpose of the article is to show empirically how upper-secondary schools describe, understand and present teachers in their external communication. The ambition is to demonstrate to what extent and how teachers’ competencies are stressed by local school management in a competitive setting. Swedish upper-secondary schools’ Internet communication to external audiences is content analyzed. Private and public schools are compared. The study finds that teachers’ qualities and competencies are rarely communicated. Other aspects are emphasized. When teachers are mentioned, it is usually as a depersonalized category whose function is stressed, for example the role of the teacher in the pedagogical concept or idea that the school adopts. In practice, no differences between private and public schools are found. The findings of the study can be understood in the context of the ongoing discussion on teachers’ status. By being “non-existent” in the external communication, the image of the teachers as a group with low professional status is sustained.

Författare: Magnus Frostenson

Läraren som konkurrensmedel – Kunskapskälla, stödperson eller icke-person?

Utbildning & Demokrati, Vol 20, No 2 2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Bild

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i bild i grundskolan! Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–9
24–25 sep
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev