Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärande och undervisning utomhus

Publicerad:2011-03-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
I denna artikel redovisas lärares uppfattningar av begreppet utomhuspedagogik. Inledningsvis belyses utomhuspedagogiken utifrån ett teoretiskt perspektiv, med en översikt över tidigare forskning inom området. Denna empiriska studie visar att begreppet är mångfacetterat med tydliga kopplingar till platsen för lärandet, objektet för och sättet att lära, men även till miljö och hälsa. Alla respondenter anger vikten av autenticitet, det vill säga av upplevelser av fenomen i sin rätta miljö – kroppen, materien, naturen blir direkta objekt för lärandet. Behovet av integrering av kroppsrörelse och sinnlig erfarenhet i skolans ämnen exempelvis matematik och naturorientering framhålls i respondenternas didaktiska exempel på lärande och undervisning utomhus. Författare: Anders Szczepanski, Lars Owe Dahlgren Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhusDidaktisk Tidskrift 1/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026