Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärande och undervisning utomhus

Publicerad:2011-03-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

I denna artikel redovisas lärares uppfattningar av begreppet utomhuspedagogik. Inledningsvis belyses utomhuspedagogiken utifrån ett teoretiskt perspektiv, med en översikt över tidigare forskning inom området. Denna empiriska studie visar att begreppet är mångfacetterat med tydliga kopplingar till platsen för lärandet, objektet för och sättet att lära, men även till miljö och hälsa. Alla respondenter anger vikten av autenticitet, det vill säga av upplevelser av fenomen i sin rätta miljö – kroppen, materien, naturen blir direkta objekt för lärandet. Behovet av integrering av kroppsrörelse och sinnlig erfarenhet i skolans ämnen exempelvis matematik och naturorientering framhålls i respondenternas didaktiska exempel på lärande och undervisning utomhus.

Författare: Anders Szczepanski, Lars Owe Dahlgren

Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus

Didaktisk Tidskrift 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev