Hoppa till sidinnehåll

Lärande och lärandeprocesser i förskolan och på lågstadiet

Publicerad: 2012-02-09
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

The purpose of this article is to shed light on how teachers describe learning and the processes of learning in kindergarten and school, by metaphors. How can the metaphors contribute to understand the teachers’ interpretations and constructions of learning? Empirical data are of five preschool teachers and four primary school teachers describing how they understand and experience learning and the learning processes in kindergarten and school. Three main metaphors were identified: metaphor of craft, metaphor of movement and metaphor of balance.

Författare: Anita Berge

”Læring er bare å ta trinn for trinn, det er et langt steg fra begynnelse til slutt” Noen førskolelæreres og grunnskolelæreres beskrivelser av læring og læringsprosesser i barnehage og skole

Nordisk barnehageforskning Vol 5, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun