Hoppa till sidinnehåll

Kontext och mänskliga samspel – Ett sociokulturellt perspektiv på lärande

Publicerad: 2012-02-09
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

Context and interaction: a sociocultural perspective on learning. The article outlines some features of a sociocultural perspective on learning. A core assumption in this tradition is that people appropriate human experiences and knowledge through interaction with others, and that language plays a central role in such processes. Language and linguistic expressions are not to be conceived as representations of a given outside reality. A basic element of a sociocultural perspective is the idea of semiotic mediation, i. e. the assumption that the world is construed differently in different discourses and social practices. Learning can be construed as a process of appropriating an increasingly differentiated and specified linguistic structuring of the world, while at the same time familiarizing oneself with when and how different discourses and contextualizations are relevant and productive.

Författare: Roger Säljö

Kontext och mänskliga samspel – Ett sociokulturellt perspektiv på lärande

Utbildning & Demokrati Vol 20, No 3 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun