Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Kommunikation, kunskap och demokrati i den digitala utbildningens tidevarv

Publicerad:2023-05-23
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Communication, knowledge, and democracy in an age of digital education. In the article, we problematize the concept of digitalization from educational perspectives by drawing on a) John Dewey’s discussions on school as a communicative hub for democratic societies, and b) Bernard Stiegler’s critical remarks on digital communication. The ongoing digitalization of public education appears as a fast-moving process, where various technical solutions and quick implementations are given priority, and where teachers’ work is formed and limited by the technology that is currently rewarded. In the light of this, the article aims to contribute with perspectives on the digitalization of schools and society that stretch beyond questions about competence development for teachers and pupils. The overarching question for the article is: how might school function as a place that considers the societal impact of digitalization, given that it should also work for teachers’ and students’ communicative and interpersonal relations in the lived practice of teaching?

Författare: Johannes Rytzler och Ulrika Jepson Wigg

Kommunikation, kunskap och demokrati i den digitala utbildningens tidevarv

Utbildning & Demokrati Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik Vol 31 Nr 3

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev