Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Klassklättring och matematik-kapital. En fallstudie

Publicerad:2022-06-20
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Breaking the class ceiling? A case study of a university mathematics student from a non-academic background. In this paper we report from a case study of a student from non-academic background, who has continued on to study mathematics in higher education. Bourdieu’s concepts of capital, habitus, and field were used to analyse the student’s trajectory into university mathematics, with a particular focus on mathematics specific capital. Data was collected through classroom observations and three semi-structured interviews, over a period of three years. The analysis showed how the student acquired mathematics capital by acting as an informal teaching assistant, thus receiving recognition from both peers and teachers for his mathematical abilities. The longitudinal interviews also demonstrated how the student has continuously been able to expand his social capital related to mathematics and science. We argue that it is important for higher education researchers and teachers to consider disciplinary specific capital, and also to provide students with opportunities to acquire such capital.

Författare: Anna Danielsson

Klassklättring och matematik-kapital. En fallstudie

Tidskrift för utbildning och demokrati, Vol 31 nr 1 2022

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev