Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Keep a-knocking (but you can’t come in): The issue of passing by the gatekeeper and gaining linguistic access to qualitative research fields

Publicerad:2012-10-15
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

This paper explores methods that researchers, including students, use to gain access to research being conducted in their subject areas. I conducted a review of the literature on research methodology to find out how the access problem is defined and the points highlighted by scholars. The review was based on articles accessed through databases like Web of Science, reference books on research methodology, and handbooks on scientific writing. I then summarised the thoughts of two philosophers of science, Jorgen Habermas and Naomi Scheman, on the subject. The analysis focused on elements challenging the process of gaining access, including power and diversity dimensions. The paper concludes with a consideration of gender and diversity as operational frameworks in the process of gaining access and the possibility of applying a practice grounded in trust that would strengthen an inclusive process and the validity of a research project.

Författare: Göran Widding

Keep a-knocking (but you can’t come in): The issue of passing by the gatekeeper and gaining linguistic access to qualitative research fields

Education Inquiry Volume 3, No. 3, September 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev