Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Kan vi räkna med läraren?

Publicerad:2011-02-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This article focuses on the consequences of evaluating teachers and theachers’ practices. The discussion relates to a specific report wich argues in favour of a need for evaluation by presenting a supposed correlation between teacher intelligence and effectiveness in education and in wich suppositions and propositions are made not only about teachers and teachers’ practice, but about education and effectiveness as well. This however, is done without any reference to theoretical demarcations on the subject. Theory is by large effectively avoided, and in the ruins of the teacher as a subject remains what I refer to as a ”cognitive economy”. This transition of the teacher as a subject into an object is understood by Lyotard’s description of language games and the discourse of performativity in science. A further point of departure is Rose’s and Hacking’s analysis on how politics, ideology and moral values are constructed by the use of statistics and measurements as a language of power.

Författare: Jonas Nordmark

Kan vi räkna med läraren?

Utbildning & Demokrati 3/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev