Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Kan vi räkna med läraren?

Publicerad:2011-02-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

This article focuses on the consequences of evaluating teachers and theachers’ practices. The discussion relates to a specific report wich argues in favour of a need for evaluation by presenting a supposed correlation between teacher intelligence and effectiveness in education and in wich suppositions and propositions are made not only about teachers and teachers’ practice, but about education and effectiveness as well. This however, is done without any reference to theoretical demarcations on the subject. Theory is by large effectively avoided, and in the ruins of the teacher as a subject remains what I refer to as a ”cognitive economy”. This transition of the teacher as a subject into an object is understood by Lyotard’s description of language games and the discourse of performativity in science. A further point of departure is Rose’s and Hacking’s analysis on how politics, ideology and moral values are constructed by the use of statistics and measurements as a language of power.

Författare: Jonas Nordmark

Kan vi räkna med läraren?

Utbildning & Demokrati 3/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev