Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Internationella rekommendationer för historieundervisning

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

In this study, international recommendations for history education issued by UNESCO and the Council of Europe are compared with the construing of history in national guidelines, teachers’ perceptions and the results of students’ work in history in Sweden. The study shows how history education from the 1960s onwards could be critical and oriented towards minorities in a global world, clearly in line with the recommendations of UNESCO. International understanding, unity in diversity and safeguarding the local heritage in many ways became part of students’ historical consciousness.

Författare: Thomas Nygren

UNESCO and Council of Europe Guidelines, and History Education in Sweden, c. 1960-2002

Education Inquiry 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev